Allereerste Raad van Kinderen Awardshow in Het Concertgebouw Amsterdam

Allereerste Raad van Kinderen Awardshow in Het Concertgebouw Amsterdam

Negen finalisten dingen mee naar een Raad van Kinderen Award

Den Haag 20 juni 2017

Op donderdag 22 juni 2017 16.00 – 18.00 vindt de eerste Raad van Kinderen Awardshow plaats in Het Concertgebouw in Amsterdam. Uit ruim 40 inzendingen zijn negen finalisten geselecteerd, waarop kinderen tot 21 juni stemmen: HEMA, Center Parcs, en Divi Aruba, HTM, TUI, ANWB, Rijkswaterstaat, ING en Lidl. Deze worden uitgereikt samen met prinses Laurentien, initiatiefnemer van de Raad van Kinderen.

Al sinds 2010 werken Raden van Kinderen en organisaties samen om ervoor te zorgen dat de adviezen van kinderen structureel worden meegenomen in de besluitvorming. Inmiddels hebben zo’n 70 organisaties in het Koninkrijk der Nederlanden – van supermarktketens tot gemeenten, van verzekeraars tot goede doelen – een Raad van Kinderen (een initiatief van Missing Chapter).

Dit jaar maakten organisaties en hun Raden van Kinderen voor het eerst samen een jaarverslag: de logische volgende stap in de missie om kinderen blijvend te betrekken in besluitvorming die tenslotte hún toekomst betreft. Niet alleen laat een organisatie in dit document zien wat er is besproken in de dialoog, zij toont ook aan haar stakeholders wat er gedaan is met de adviezen van de kinderen.

Na uitvoerig beraad van de jury (bestaande uit onder meer voorzitter Laurentien van Oranje, Jeroen Smit, Diana Matroos, Tanja Jadnanansing en Sofie van den Enk) zijn negen finalisten gekozen uit ruim veertig inzendingen. Zij maken kans op één van de drie awards. Via een stemprocedure op www.rvkawards.nl kiezen kinderen tussen 17 juni en 21 juni de uiteindelijke drie winnaars.

Op dit moment hebben bijna 10.000 kinderen in Nederland al gestemd via rvkawards.nl

• De TOP Award toont aan welke organisatie en Raad van Kinderen de meest duurzame samenwerking zijn aangegaan. Finalisten zijn HEMA, Center Parcs en Divi Aruba.
  • De BUZZ Award laat zien welke organisatie de meest impact op de organisatie en daarmee op de samenleving heeft gemaakt, met campagnes en zichtbaarheid. Finalisten zijn ANWB, HTM en TUI.
  • De INNOVATION Award voor de beste vernieuwing die is voortgekomen uit de samenwerking tussen de organisatie en Raad van Kinderen. Finalisten zijn Rijkswaterstaat, ING en Lidl.

De Awardshow wordt gepresenteerd door Nicolette van Dam (32) en Lars Westra (10). Jamai Loman treedt op. Het Concertgebouw, waar dit jaar ook een Raad van Kinderen aan is toegevoegd, wordt belangeloos opengesteld voor dit evenement. Ruim 450 genodigden zitten in de zaal, een mix van CEO’s, besluitvormers, bestuurders, opinieleiders en ambassadeurs van de Raad van Kinderen en natuurlijk de kinderen van de verschillende scholen die betrokken zijn. Er is ook een delegatie vanuit Caraïbisch Nederland aanwezig.

2017-06-21T13:34:23+00:00